Manifest pel 20 de Novembre: Coordinadora d'Assemblees d'Estudiants i Assemblea del campus Mundet.
AHIR LLICENCIAT, AVUI GRADUAT, DEMÀ PRECARIETAT. AIXÒ ÉS EL PLA DE BOLONYA.
Aquest és el darrer any acadèmic abans de la completa implementació dels nous plans d’estudi que es desenvoluparan segons els criteris que defineixen l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (l’EEES). Procés que arrencà tot just fa deu anys amb la famosa Declaració de Bolonya on la majoria dels Estat europeus es comprometien a crear aquest suposat “marc universitarí comú”. Al nostre país aquest atac a la universitat pública s’ha concretat ja fa alguns temps mitjançant dues lleis, una d’àmbit estatal, la LOU i l’altre d’àmbit del Principat de Catalunya, la LUC , pel qual el govern espanyol i la Generalitat esdevenien còmplices dels poders econòmics capitalistes en el seva dèria de mercantilitzar l’ensenyament superior.
L’aplicació de l’EEES ha estat un procés imposat de forma autoritària, eludint l’opinió de la comunitat universitària, evitant totes les mostres i voluntats de diàleg que contínuament han aparegut dins d’aquesta mateixa comunitat. Per contra els equips rectorals i deganals han actuat d’esquenes a les demandes del professorat, PAS i les estudiantes, i s’han sotmès a les directrius dels consells socials i del que en volen vendre com el que és la “societat” per definir els poders econòmics i patronals, tal i com ho demostra el fet de que els equips deganals i rectorals de la UB obviessin els resultats dels referèndums d’estudiants realitzats a la Facultat de Geografia i Història i Filosofia de la UB , on més de 800 d’estudiants van mostrar-se clarament partidaris de paralitzar el procés d’implementació de l’EEES i obrir un procés participatiu per definir el model de universitat que necessitem.
Enfront aquest atac sense pal•liatius a la Universitat pública les estudiantes no ens hem estat quietes i ja fa un temps que reivindiquem la nostra oposició al Pla de Bolonya portant a terme una lluita llarga i activa, a la que han respost els equips directius mitjançant formes repressives, com ho demostren les càrregues policials del 4 de març i el 9 de juny passat a la UAB , i la criminalització del moviment estudiantil al complet.
El procés de convergència europea suposarà una transformació radical del marc universitari privatitzant-lo i mercantilitzant-lo, fet que comportarà la conversió de les nostres universitats en fàbriques de precaris i aturats. Tot això és concreta en:
1. Una reducció progressiva del finançament de les universitats per part de les institucions públiques per cedir aquesta funció al sector privat, fet que implicarà que els poders econòmics controlin completament les universitats, adequant-les a les seves necessitats.
2. Els nous plans d’estudis estaran controlats pels Consells Socials, on les multinacionals tindran un pes específic, que podran imposar els seus criteris per tal d’adequar aquests al que demandi el mercat.
3. No es potenciarà la lliure circulació del coneixement, com ens venen que passarà amb l’EEES, sinó que s’imposarà la competivitat entre universitats i estudiantes, fet que perjudicarà la qualitat de la docència i la recerca que s’impartirà als nostres centres universitaris, integrant l’ensenyament superior dins del sistema capitalista.
4. Seguint criteris de competitivitat l’ensenyament superior en català es marginarà i es discriminarà a favor de les llengües més rendibles pel mercat, fet que suposa un atac directe a la llengua i la cultura del país.
5. Amb els nous plans d’estudis el nou Grau que es vol imposar esdevindrà generalista, imposarà la dedicació plena de l’estudiant impedint que es puguin compaginar feina i estudis, sense que s’ampliï l’oferta de beques per facilitar l’estudi, oferint-se només “beques-credit”, que suposarà un endeutament de les estudiantes ja de forma prematura. A més per complementar la formació acadèmica s’hauran de cursar un segon cicle en format de màster que s’oferirà a preus elevats.
6. La majoria de les universitats pateixen un “deute estructural”, que afectarà de forma concreta com s’aplicaran aquests nous plans d’estudi. S’augmentarà la càrrega docent del professorat sense que es contracti nous professors, ja que la situació de deficit implica que aquestes reformes educatives es vulguin d’aplicar “amb cost zero”, fet que demostra encara més la inviabilitat de tot aquest procés.
7. Un altre element que demostra que el procés de convergència europea és una farsa, és que els coneixements i els continguts que s’imparteixen a cada estudi no s’equiparan, així com els diners que cada Estat invertirà en les seves respectives universitats, i la durada dels estudis impartits, ja que mentre a l’Estat espanyol els graus seran de quatre anys, a altres Estats europeus que es sumaran a l’EEES la durada dels mateixos estudis serà de tres anys, convertint-se el mateix en un simple procés d’homologació de títols i no d’ensenyaments.
Davant de tot això les estudiantes mostren de nou el nostre rebuig a tot aquest procés i volem fer arribar les nostres reivindicacions a la resta de la societat civil:
1. Volem que es garanteixi uns ensenyaments dignes, públics, gratuïts i en català per a tothom.
2. Demanen la derogació de les lleis que permeten l’implementació de l’EEES (LOU, LEC i Reial Decret).
3. Exigim que s’escolti la veu de la majoria de la comunitat universitària i s’obri el diàleg que insistentment hem demanat les estudiantes en les successius referèndums que s’han organitzat.
4. Exigim que s’investigui l’origen dels “deutes estructurals” que suposadament pateixen la majoria de les nostres universitats, ja que aquest deute és del tot inventat, essent l’excusa perfecte per facilitar l’entrada del capital privat dins dels governs de les universitats.
5. Que les institucions públiques garanteixin el complet finançament de les universitats públiques.
6. Exigim l’augment de les beques destinades a les estudiants.
7. Exigim un augment significatiu dels pressupostos per augmentar la contratació de professorat en condicions dignes i no de forma precària com passa actualment, així com dels diners destinats a la recerca i la investigació.
Per tot això des de les assemblees de facultats i estudiantes que ens coordinem a la Coordinadora d’Associacions d’Estudiants (CAE) animem a totes aquelles persones que defensen la universitat pública a que participin a les diferents Setmanes de Lluita que es portaran a terme entre el dies 17 i 20 de novembre al conjunt de les universitats públiques catalanes. Igualment fem una crida a la resta de les estudiantes, professorat, PAS, així com els moviments socials a mobilitzar-se en defensa de la universitat pública i per un ensenyament públic, laïc, de qualitat i en català, fet pel qual us convoquem el proper dijous 20 de novembre a les 12:00 hores a la manifestació que sortirà des de la Plaça Universitat i que es realitzarà sota el lema “Ahir llicenciat, avui graduat, demà precarietat. Això és el Pla de Bolonya”. Totes i tots junts aconseguirem aturar aquest infame procés.
PER LA DEROGACIÓ DE LA LOE , LA LOU , LA LUC I ELS REIALS DECRETS!
NO AL PROCÉS DE BOLONYA, SI AL DIÀLEG!
1 comentari:
Per què els estudis universitaris han de ser en català'? Què té a veure això amb el pla de Bolònia? No és l'ús de dues llengues una fortalesa de la universitat catalana, i no quelcom a extingir, com sembla deduir-se del manifest?
Publica un comentari a l'entrada