Els canvis a la universitat
Com ja sabeu des de fa un temps sentim parlar del Pla de Bolonya. Aquest pla es basa en l’Acord General sobre el Comerç dels Serveis (AGCS) elaborat per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) i defineix l’ensenyament com un servei, per tant una mercaderia.
La UE no té competències en matèria d’ensenyament universitari i per tant el mecanisme d’implantació de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) a l’Estat espanyol és la Llei Orgànica d’Universitats (la LOU) amb les següents conseqüències:
Mercantilització
La Lou estableix l’entrada de les empreses a la Universitat a través dels organismes de direcció (Consell de Govern i Consell Social) i d’avaluació (Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i l’Acreditació- ANECA). Les titulacions universitaries pasen a definir-se en funció d’un mercat de treball flexible i precari. Sota criteris de competitivitat desapareixen moltes titulacions al no se rendibles al mercat i no atreure la inversió privada.
Es divideix el model universitari en Grau i PostGrau, quedant el grau com ensenyament de continguts generals dirigits a crear ma d’obra. Les atribucions professionals i l’especialització queden reservades als Masters, el preu dels quals augmenta considerablement. Alhora l’entrada del món empresarial dins la Universitat es produeix mitjançant l’externalització de serveis tractant a la comunitat universitaria com una massa de consumidors.
Elitització
El nou model educatiu pretén reduir dràsticament el nombre d’estudiants universitaris mitjançant un fort augment de taxes i matricules. A això cal afegir-hi l’exigència a temps complet i la substitució de les beques per beques prèstec (a tornar al finalitzar els estudis).
Precaritització
L’abaratiment dels costos i els criteris empresarials suposen una precaritització de les condicions laborals dels treballadors universitaris i alhora una conseqüent degradació de la qualitat de l’enseyament i dels serveis.
Per la paralització del Procés de Bolonya.
“L'ensenyament superior ha degenerat enormement durant els últims anys i tota la comunitat universitària està d'acord que és necessari un canvi. No obstant això, les actuals reformes, a més d'estar elaborades de forma antidemocràtica al marge de la comunitat educativa, van en sentit contrari al que necessita un ensenyament de qualitat. En aquest moment que s'està iniciant la implantació de l’EEES, exigim la paralització del procés Bolonya, la derogació de
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada